fredag 12 augusti 2011

att sakta gå genom stan (din guide till en strosdag)

(Så här såg det ut när jag promenerade här för ganska exakt sju månader sedan!)

Jag gick raskt in mot Medis (samma väg som när jag skulle möta Malin igår, ungefär) i solsken och ändå lite krispigt skön luft. Jag tror att det börjar verka höst, minsann.

Vid Medis hade jag bestämt att träffa och äta lunch med brorsan Magnus (det är lite kul att åka till Stockholm och där träffa folk som bor någon helt annanstans, som Jane, Cia och Magnus). Vi beslöt oss raskt för ett ställe (OJ OJ OJ Bar & Club), beställde maten och fick en god stunds prat och uppdateringar på varandras liv. Trevligt! Roligt!

Just när vi vinkat av varandra dök Ingalill upp, som tänkt var, och just som vi stod där och fundrade på vad vi skulle hitta på var det någon som hojtade mitt namn och... det var Sandra! Min gamla arbetskamrat från Salut! Den sköna tjejen och hennes lilla söta bebbe. Kul att träffa henne och prata en liten stund! Stockholm är inte särskilt stort egentligen...

När vi skilts från henne strosade vi upp på Götgatan till ett litet glasscafé (StikkiNikki Gelato) för glass (Ingalill) och kaffe (vi båda). Sedan föreslog Ingalill att vi ju skulle kunna ta den där båten som går turen från Nybroviken, runt till Nacka, Lidingö, Frihamnen och sedan tillbaka igen. Bara sitta där och åka båt och få skön luft och kunna prata. Vi gick i lugnt mak bort till Nybroviken, men missade en båt och satt en stund i parken där och svalkade oss tills vi började frysa. Ewa Rudling ställde ut en del fotografier i en frisörsalong (!) på Arsenalsgatan (den kan heta Min syster & jag - men jag är inte helt säker), dit vi hade ungefär femtio meter, så vi slank in och tittade på dem en stund. Tyvärr hängde inte hennes berömda zappafoto där, men det fanns en hel del att se ändå.

(Frank Zappa fotograferad av Ewa Rudling)

Så småningom kom ju nästa båt och vi hoppade på den och sedan åkte vi omkring i en dryg timme under gott samtalande. När vi var på väg tillbaka mot stan la Emerald Princess ut. När jag och Malin satt och fikade på Fotografiska igår såg vi den komma in till hamn och det är seriöst det största fartyg jag sett i verkligheten. De stora slagskeppen till nöjesfärjor som ligger vid Stadsgårdshamnen såg ut som småbåtar i jämförelse.

(Emerald Princess)

Tillbaka vid Nybroviken gick vi över till Skeppsholmen och såg en liten utställning med konsthantverk på Arkitektmuséet och sedan gick vi tillbaka till söder, via en vegetarisk middagsbuffé på Hermitage på Stora Nygatan, och hamnade nästan där vi började vid lunchtid. En kaffeservering mitt i Götgatsbacken som gör ett absolut tokgott kaffe. Caféet kan heta Espressino. Där satt vi tills skymningen började falla och vi började frysa. Då gick vi söderöver och skildes med varma kramar vid Skanstulls t-banestation.

(Månen och Lilla Essingen)

Kvällen i övrigt är te, lite slösurfande och strax sängen. En Fin Fredag läggs till handlingarna!

(Kväll över Stora Essingen och Alviksbron)

2 kommentarer:

Ulla sa...

Var också på Stikki/Nikki o köpte en vansinnigt god glass! Ingefära/lime och kokos/choklad. Men ingefära/lime var klart bäst!

magda sa...

Jag tyckte allt såg oerhört fluffigt och smarrigt ut! ^^,