söndag 3 juli 2011

hurra, det är mulet!

Är man omoralisk om man tycker det är skönt med lite mulet väder? I så fall är jag väl omoralisk, då. Förr om åren gillade jag att sola. Massor. Fortfarande älskar jag en dag vid stranden. Men då ska det vara en Riktig strand vid det Riktiga havet. Får jag inte det kan det kvitta - då njuter jag sval skugga i stället.

Idag är det alltså mulet och något svalare och mindre kletigt än det var igår. Jag har inga direkta planer, mer än att hänga upp en tvätt, men dagen kommer säkert att ordna till sig ändå. Kanske bakar jag muffins och bjuder på fika. Eller så sitter jag bara på altanen och läser. Eller kanske jobbar lite? Jag tänkte vi ska jobba lite med dikter och poesi imorgon, på sommarskolan, och jag ska visa lite exempel på att poesi inte bara behöver vara små rimverser. Lite Kung Henry, till exempel, får det nog bli.

Igår kväll var vi på en mysig grillkväll hos Lohla-Marie. Ett trevligt litet gäng på hennes nya veranda. Goda samtal och gott att äta. Myggorna höll sig på replängds avstånd större delen av kvällen. Dock hann de äta upp mina anklar innan vi åkte hem. Det kliar som fan idag. Men det får det väl vara värt.

Planer för semestern är på väg att dras upp. Jag vill ha mina lediga dagar så orörda som möjligt. Men något måste man kanske spika? Yngsta syrran med familj har förvarnat om besök, kanske redan i nästa vecka. Veckan därpå kommer Jenny och John och Linus och stannar några dagar. Jag ska absolut se Bob Hansson och Skånska Mord i Helsingborg 30 juli. Och vecka 32 är det min Stockholmsvecka. Egentligen räcker det så, tycker jag, men Mannen vill att vi gör något mer. Kanske en liten roadtrip? Danmark? Vi får se. Samtal pågår. Till och från.

På fredag kommer Pia, förresten. Det blir lite spännande. Vi har haft kontakt med varandra till och från i ganska exakt tio år. Men bara på nätet. En gång, för åtta år sedan, var det nära att vi träffades. På Gotland. Men Pia var uppe på Fårö och jag var på södra Gotland just den dagen och så bidde det inget. I och med Facebook har vår kontakt blivit alltmer regelbunden. Och nu blir det alltså av. På fredag. Spännande!




... och nu kom regnet.

2 kommentarer:

Caligula sa...

Njöt när hagelskuren kom igår! Sen blev det sådär stekande varmt direkt efter! :-P

magda sa...

Jo, det befriar bara för stunden!