söndag 22 maj 2011

trädgårdssöndag

Det är skönt att ta ut sig sådär rejält att man nästan går av på mitten. Och att bli svettig och jordig. Rispad av vassa grenar och taggar. Åtminstone ibland.

En del av häcken som vetter in mot grannen på västsidan av Huset är förfärligt risig. Jag hade inte möjlighet att göra allt idag, eftersom jag egentligen hade velat köra allt ris till tippen, men har ju inte drag på bilen. Så jag tog såpass mycket som jag kunde få plats med på min trädgårdskompost. Det blev ett par tre meter i alla fall. Genast ser det mycket trevligare ut! Antagligen även från grannens sida. När jag klippte ner riset i lite mer hanterliga enheter och lassade det på komposten tänkte jag att det ju blir ett fint litet ide till en igelkott, i vinter. Inte för att jag sett några här i Byn, men det kanske är för att det är dåligt med vinterlogi?

(Senblommande sort av pingstlilja)

Jag har en tanke med min trädgård. Mest handlar det ännu om vad jag inte vill ha i den. Hur jag inte vill att den ska vara. När jag arbetar i trädgården växer en känsla fram. Idéer börjar gro. Det ger mig den energi jag behöver för att orka göra även det tyngsta. Idag var det bergeniarabatten som stod på tur (bergenia cordifolia). Rabatt är att ta i. Monstren växer i en stor rektangel på drygt 1 x 4 meter och har antagligen gjort så i drygt 40 år. Hela marken är täckt av feta "grenar" som ringlar sig fram ovan jord, och rotsystemet under jord visade sig se ut ungefär likadant, plus en massa tunna vita trådar, förstås. Men som om detta inte vore nog så har kirskålen lyckats ta över hela "rabatten" så att bergeniorna nästan kvävts. Då förstår ni hur pass kaxig den där förbannade kirskålen är, också. Jag visste att jag inte skulle hinna eller orka gräva mig igenom hela alltet idag, och dessutom hade jag bara fem säckar att lägga rötter, blast, grenar, sniglar och annat skrafs i. Så först ryckte jag loss så mycket jag kunde så att jag kunde se marken där under och sedan började jag helt sonika gräva och spadvända i ena änden. Jag kom kanske en och en halv meter idag. Sedan sa ryggen stopp och säckarna tog slut. Men... det är så roligt! Jag sliter och svettas och grepar och tänker och drömmer om nästa sommar då jag inte behöver jobba fullt så hårt. Kanske. Vem vet vad jag vill göra då?

När jag verkligen inte orkade göra ett enda dyft mer plockade jag ihop redskapen och gick in. Bryggde mig en kanna kaffe och sedan gick jag upp på övervåningen för att röja undan det totala kaos som uppstått där de senaste veckorna när målning och golvläggning pågått i gästrummet. Färgburkar bars ner i källaren (jag gjorde ett fynd - jag har takfärg så det räcker till hallen också!), tomma dito staplades nere i hallen tillsammans med säckar med brännbart skräp, gamla golvlister, plastsjok som kylskåp och annat varit emballerad i, formplast, gamla tidningar, nån sliten mattstump, en gammal vägghylla, en hemsk takarmatur och lite annat smått och gott. När det var tömt däruppe dammsög jag och gjorde fint och sedan packade jag bilen full med allt elände som nu stod på nedervåningen, så att det bara är att köra till Miljöstationen imorgon efter jobbet. Sist av allt dammsög jag hallen och köket också. Samt diskade.

Tror ni det var skönt sedan att först ta en lång, varm dusch och sedan laga en stor mugg te, bre ett par mackor och sjunka ner i soffan med fötterna i ett härligt fotbad? Jomen. Det var det. Medan jag satt där, och tittade på Sista chansen och lät fötterna dra ordentligt i det badsaltbemängda vattnet ringde, ringde Matilda och så fick vi en god pratstund. Nu har det mörknat på ute och lite regn har fallit. Bra. Imorgon, innan jobbet, ska jag slänga ut lite gräsfrö på en numera befriad, jordig rundel på gräsmattan och sedan får det gärna regna lite till.

Jag antar att jag kommer att somna innan huvudet landar på kudden ikväll.

(Förresten, Fru Gartner - eller någon annan som kan? - ... vad är detta för en rar växt? Jag har bara två exemplar av den och de står helt för sig själva i rabatten jag grävde ut för ett par veckor sedan. Jag trodde först det var någon sorts hosta/funkia men den verkar så mycket... segare?)

3 kommentarer:

Lilla gumman. sa...

Hm...undrar om inte det där är en lök? Någon form för allium? Spännande! Ta en ny bild om några dagar :)

magda sa...

Jag tror du är på rätt spår... nu när jag läste "lök" kom jag ihåg att en liten, vissnad sån där växt, som ja rensade bort, faktiskt hade en liten tunn lök... Spännande! Uppdatering med bild kommer!

Tiagirl sa...

Vet inte riktigt hur jag hamnade här men om du inte fått svar på vad det är för allium så tror jag det är den här: http://www.google.se/search?q=allium+karataviense&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

En av mina låga favorietr!