torsdag 5 maj 2011

return of the rörmokare

Sedan ett par dagar har det varit väldigt kallt hemma. Jag har inte ägnat det särskilt mycket tanke - raggsockar, te och varma tröjor funkar fint - eftersom det också varit för årstiden rätt kyligt ute och jag har dragit ner på elementen en del. Varmvatten har jag haft. Annars hade jag nog reagerat tidigare. Men i morse ville jag kolla att brännaren funkade som den skulle. Så jag gick ner till pannrummet för att klappa på den lite. Där blinkade en röd lampa som indikerade att den inte kunde tända. Jag tänkte att jag kanske gjort något fel när jag satt tillbaka allt efter sotningen, så jag tog isär allt igen - och satte ihop det. Startade anläggningen igen. Och sipåfan om det inte började elda i den.

Efter en stund gick jag ner för att kolla igen. Då blinkade åter den röda lampan. Hmm... Vad göra? Ringa installatören, såklart. Han lovade komma, så jag la ut en nyckel och traskade till jobbet (ljug: jag tog bilen, för jag ska handla några tunga saker efter arbetsdagens slut). Efter en stund ringde han och jag väntade mig att få höra vad det var jag hade klantat till. Men det visade sig att han hade klantat. Eller åtminstone gjort en liten felbedömning vid upphängningen av matarröret, så att det gradvis rubbats och nu inte kunde mata upp pellets som det skulle. Det kändes gott för mitt självförtroende. Och nu brinner det fint!

Själv sitter jag och fryser lite i en tentasal igen. Bråda dagar...

Inga kommentarer: