söndag 10 april 2011

innehållsrik helg

(Ormöga - Omphalodes verna)

I fredags, efter jobbet, körde jag ner till Mannen i Blekinge och sedan fortsatte vi vidare till Helsingborg för att hälsa på hans föräldrar. Kvällen förflöt lugnt och avkopplande och tur var väl det; vi är rätt trötta på fredagskvällarna...

Upp tidigt på lördagen och efter kaffe och påhälsning av Mannens ena syster med dotter och vovve gick vi runt och kikade på alla "svärmors" loppis- och auktionsfynd. Det är dags för dem att flytta till ett mindre stället och de gör sig frenetiskt av med grejer från 40 års samlande. Många fina grejer! Jag fick allt möjligt som jag blev väldigt glad över - trädgårdsmöbler, motorgräsklippare, handjagare, vackra glasgrejer, en korgstol med fotpall (men den köpte jag av rena principskäl), sticksaker och en del annat smått och gott. Efter lunch gjorde vi (Mannen och jag) en snabbräd till IKEA för att inhandla en del saker som jag planerat i förväg. Faktum är att det kostade mindre än jag tänkt mig. Hur ofta händer det, va'? Och jag hittade det jag tänkt mig!

På väg tillbaka till Mannens föräldrar kikade vi inom hans syster (samma som kom på kaffe på morgonen) och drack en kaffe och pratade en stund. Det blåste som sören men i lä var det ändå fint att sitta ute en stund och njuta av solvärmen.

Så småningom kom vi oss hemåt. Vilket i det här fallet innebar Emmaboda. Bära in grejer och sedan softa i soffan en stund med ett glas vin innan det var sovdags.

Upp tidigt idag också. Mannen behövde komma sig hem i god tid före tolv då han väntade besök och sedan behövde plugga för ett prov som ska hållas imorgon. Innan frukosten hann han, helt flinkt, få upp belysningen i hallen, den jag köpte på IKEA igår.

Resten av dagen har jag pysslat omkring här hemma. Sovrummet är nu vitare än någonsin. När sängborden är klara (jag har målat dem en andra gång i kväll) ska jag lägga upp en bild. Jag har dammsugit och snyggat. Planterat om mina största krukväxter och möblerat lite på altanen. Grävt ner snöklockor, ormöga, lavendel, en tuva allium av lite udda slag och så en tuva av någon sorts näva och en lavendel (som jag delade till två). Det var så varmt och skönt ute att jag passade på att räfsa färdigt i trädgården och köra undan högarna som blev. Som tack för det fick jag en stor blåsa i handen, trots att jag bar handskar. Till slut kände jag mig ganska slut och gick in. Bakade goda muffins, med fyllning av havre och kardemumma, och satt en stund och läste på altanen. Min altan kommer att bli ett härligt sommarum! Där är banne mig sol från tidig förmiddag ända till solnedgången! Ljuvligt!

(Altanräcket är inte särskilt vackert. Men lugna och fina - det finns planer för det också! ;)

Sedan kom Catharina förbi en sväng. Vi drack te och smarrade muffins. Pratade och kikade på tapeter till hennes lägenhet. Hon fick låna med sig en bunt flyttkartonger också.

Efter att ha läst igenom en klassuppsättning uppsatser återstår nu för mig bara att släcka ner mitt hus och krypa till kojs med Joyce Carol Oates Dödgrävarens dotter. När JCO berättar bra så berättar hon bättre än de flesta! Detta är en sådan bok!
(Snöklocka a k a Klosterlilja - Leucojum vernum L.)

Inga kommentarer: