onsdag 30 mars 2011

snufkin, the freeloading hippie...

När jag var liten brukade jag ibland läsa Mumintrollen. Oftast gjorde jag detta hemma hos morfar och mormor. Varför det blev så vet jag inte. Men jag minns att jag tyckte att böckerna var lite dystra och tungsinta. Illustrationerna i svartvitt och mumintrollens långa vintersömn bidrog nog till mina slutsatser därvidlag. Det tog ett tag (ganska länge) innan jag omvärderade dem och uppfattade den sköna filosofin. Jag läser dem väldigt sällan nu, men har ett par favoriter varav de främsta nog är Snusmumriken och Lilla My. Dock fick den här länken mig att vilja läsa mer! *fniss*


Det kan nog bli en ganska solig och klar dag idag. Förhoppningsvis lite värme, också. Minusgrader i natt. Pannan går fortfarande, förresten. Oljan som förra ägarna lämnade kvar och som jag trodde skulle räcka någon vecka har nu räckt i nästan fem veckor... Och imorgon blir det installation av pelletsbrännare. Spännande!

1 kommentar:

ANNA sa...

Snusis är och förblir min ständiga favvis i Mumindalen... han går vart han vill, tänker mycket om låter saker få ta tid... Viktiga grejer ju!

Jag har förresten en inplastad bild av Snusmumriken i min plånbok, en bild som legat där i en sisådär 15-20 år nu.

"Intressant" läsning det där inlägget förresten...