tisdag 8 mars 2011

semmeldags

Jag hade visserligen tänkt att faktiskt äta årets första, enda och därmed också sista, semla idag (inte för att jag inte älskar semlor - utan snarare av ren självbevarelsedrift). Efter träningen. Men allt blir inte alltid som man tänkt. Och ofta blir det bra ändå. Efter jobbet var jag på möte för att träffa ännu en ensamkommande kille som jag ska vara god man för. Tolk var bokad för en halvtimme, så jag tänkte att det skulle bli ett ganska kort möte. Men efter mer än en halvtimme gick vi tillsammans över till boendet (hur tråkigt låter inte "boende", då? Fast det var rätt trevligt där...) där killen, tillsammans med andra, förberett fika genom att baka... semlor. Det var bara att tacka ja och se glad ut. Och det var inte särskilt plågsamt. Semlorna var bakade på kalljäst deg (vilket jag tycker är supergott!) och de hade lyckats fint med fyllningen. Till och med kaffet var riktigt smakligt. Så detta var en semmelstund så god som någon, faktiskt. Mötet drog dock ut på tiden så någon träning blev det inte. Den får anstå tills imorgon.

Jag får betydligt mer att göra med den här killen. Bistå vid korrespondens med myndigheter och närvara vid asylärendemöten etc. Spännande och lärorikt, tänker jag! Killen får lära sig, han också. Idag fick han till exempel en lektion i svensk historia då jag berättade om kung Adolf Fredrik som dog 1771 efter ett slaganfall som kan ha utlösts av hans sista måltid; "hetvägg, surkål, rofvor, hummer, kaviar, böckling och champagnevin". Hetvägg är den, i mitt tycke, allra godaste varianten av semmelätande. Men det sa jag inte. Han undrar nog i alla fall vad det är för ett land han hamnat i... ;-)

Jag längtar till Huset. I morgon ska jag jobba där några timmar. Det blir fint, det!

Har ni förresten sett att det är lite vår i bloggen nu?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dagsintag: 1301 kcal
Dagsuttag i form av träning/motion: 0
TOTAL: 1301/1300 kcal
Känsla: mild till sinnes

Inga kommentarer: