onsdag 16 mars 2011

effektiv byråkrati... not

Nu är jag hemma. För knappt tolv timmar sedan åkte vi till Malmö. Migrationsverket står för biljetterna och överförmyndarmyndigheten för min ersättning. Advokaten reser ännu några mil längre. Han har nog ett väl tilltaget arvode. I Lund stannar tåget eftersom nåt elledning blåst ner på Malmö C. För att hinna till utsatt tid måste vi ta taxi.

Väl framme och efter en föredömligt kort väntan i ett av de mer deprimerande väntrum jag besökt (och då har jag ändå suttit i väntrum både i Polen och i Vessigebros gamla tandläkarmottagning) ledsagas vi genom vindlande korridorer, skalskydd och diverse hissar till ett mötesrum.

Mötet hinner knappt börja innan det uppdagas att man beställt en tolk med "fel" språk (trots att man i kallelsen skrivit att det skulle närvara en tolk med rätt språk...) och efter detta fick jag och J vänta i det Deprimerande Väntrummet i nästan en och en halv timme innan en "rätt" tolk anlände. Denna tolk var så usel att advokaten och utredarna enades om att avbryta mötet och flytta det till nästa vecka - och då med annan tolk. Jamen THOHEJ, liksom..?

Därpå åkte vi taxi till Malmö C (vi liftade med advokaten) där fullt kaos rådde eftersom trafiken inte riktigt kommit igång efter elavbrottet. Alltför få bussar sattes in och en del tåg gick... Jag lackade ur och vi plankade på ett tåg till Lund där vi gick av och änteligen fick i oss lite bukfylla på BK för att sedan hoppa på vårt ordinarie tåg som faktiskt kom i tid och till yttermera visso anlände Emmaboda på utsatt tid.

Men... Migrationsverket, alltså. Jag är inte imponerad.

2 kommentarer:

ANNA sa...

Så yrt och så jobbar de med så viktiga och livsavgörande saker... *skakar på skallen* iiiiilla.

magda sa...

Eller HUR..? =/