söndag 20 februari 2011

kul tur

Till slut tog vi oss samman och ur soffläget. Det var Mannens förtjänst; han föreslog en runda till Kulturcentrum i Ronneby. Där såg vi två utställningar - dels Bildvärldar med företrädesvis konst av Blekingekonstnärer och dels Händelser i kök, som var en utställning helt i min smak där svenska och kinesiska kvinnor berättade om vad de äter till frukost, om relationen till sina respektive kök och vad de helst gör där, förutom att laga mat.

Vi trotsade också den otrevliga kylan och tog en kort promenad i området runt Kulturcentrum och Heliga Kors kyrka. Vi gick förresten in i kyrkan och kikade. Den är mycket gammal och har en spännande och blodig historia.

Kulturellt, minsann.

Efter att ha kommit hem igen och ätit en snabb, men god, restmiddag packade jag in mina käraste pelargoner (de som ska ha extra mycket ompyssel nu efter väckningen) i bilen och körde hemåt. Jag kollade upp vetesurdegsgrunden jag meckade till häromdagen och som såg så fin ut i fredags. Idag var det lite mögel i den, så jag hivade den och påbörjade en rågsurgrund i stället. De ska ha mindre tendens att mögla sägs det. Vi får väl se.

Till rågsurgrunden (som jag hittade en idé om hos Pain de Martin) använde jag 1 dl ljummet vatten och ½ dl ekologiskt rågmjöl. Blandningen ska stå i ungefär tre dygn och skakas om morgon och kväll. Sedan ska den matas på med mer vatten och mjöl under ett par dygn till och sedan vara klar att användas. Smarr ska det bli! Men kanske kan jag inte låta bli att köpa lite jäst och baka innan dess. Svårt sugen på att baka är jag!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dagsintag: 1274 kcal
Dagsuttag i form av träning/motion: 0
TOTAL: 1274/1300 kcal
Känsla: sömnig

Inga kommentarer: