lördag 12 februari 2011

iskallt

Jag sitter i Mannens soffa och ser ut över den snö- och istäckta sjön. Skaren gnistrar i solen. Termometern visar -9.9 grader och den tänkta promenaden får nog vänta ett tag till. Men den ska bli av! Så här års är det fint att tanka ljus. Inte bara fint - behövligt.

Mannen pysslar omkring här. Dammtorkar och tvättar och fiffar och själv har jag inte ens kommit så långt att jag ens funtat på att ställa mig i duschen. I stället slösurfar jag, håller ett öga på TV4s morgonprogram, löser Melodikrysset (vilket måtte vara hundra år sedan sist, men det är rätt kul) och fundrar på om jag ska masa mig ut i köket och brygga på en kanna kaffe till.

Jag tror jag ska köpa mig en biljett till SRF, i eftermiddag. Fast jag fortfarande inte hittat lusten.

Jag vill ha två katter. Sedan. Kanske framåt sensommaren. När jag bott in mig i mitt hus, är hemma mycket och den lugna hösten nalkas. Inne- och utekatter som klarar sig ute och ändå ligger inne och myser i soffan om kvällarna och nätterna. Kompetenta musfångare och självständiga sällskapsdjur.

Mjau.

(Fröken Smilla - rymmaren)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Intag igår: 1342 kcal
TOT: 1342/1300 (lugna puckar)


Björkeryd 12 februari, 2011