fredag 21 januari 2011

en riktigt fin fredag

Idag är det inte vilken Fin Fredag som helst - det är Linus födelsedag! Han fyller 22! Jag önskar jag kunde träffa honom den här helgen, men det låter sig inte göras. Snart måste det bli av, dock. Till dess säger jag ändå
GRATTIS min ÄLSKLINGSSON!

Kolsvart ute. Svart kaffe i min mugg. Svarta kläder. Och ändå... det ska bli en glad och fin dag! Helgkänslan har redan infunnit sig och min ambition inför helgen är bara att... njuta den. Sticka på något nytt projekt. Läsa lite. Promenera. Samtala med min käraste. Se På spåret. Sånna goa grejjer.

Lyssnar på P1-morgon. Tidigare var det ett inslag från Danmark där man i ett par projekt ger heroin till missbrukare där hoppet om ett rent liv är ute. Det är säkert ett vanskligt företag, men jag gillar den goda tanken bakom; att ge människor möjligheten till ett något mindre odrägligt liv än de annars skulle ha. En möjlighet för medmänniskor i den allra yttersta marginalen, där metadon och andra behandlingar inte längre är ett alternativ, att kanske slippa stjäla, råna eller sälja sina trasiga kroppar och kunna få sig något mål mat varje dag - och rena sprutor. Inte ett anständigt liv - men ett lite mindre oanständigt, i alla fall...


Emmaboda 21 januari, 2011

Inga kommentarer: