söndag 14 november 2010

ojdå

(Utsmyckning i riksdagshuset)

Att vara i Stockholm väcker många känslor hos mig... staden jag älskar att besöka... men inte tyckte värst mycket om att bo i... åtminstone inte tillräckligt för att bita mig kvar... Jag funderar... helt förutsättningslöst... hur jag skulle ställa mig till ett drömjobb i Stockholm... Ärligt talat... jag vet inte. Jag vet faktiskt inte... Efter att ha överskridit en gräns i vintras och gjort det jag bestämt mig för att aldrig göra - nämligen gå tillbaka till något... har jag insett... att det är något jag skulle kunna upprepa... under rätt förutsättningar... Å andra sidan... jag har commitments här nu... kärleken... ett arbete och en arbetsplats jag älskar... sådant flyttar man ju inte ifrån, liksom... Men... tankarna... jag kan inte hindra dem...

Vi var hemma sent i natt. Jag var ganska så uppvarvad men samtidigt groggytrött, så bloggandet fick allt vänta tills idag. I min brevlåda låg ett litet paket från raraste väninnan Malin; boken våtmarker av Charlotte Roche. Jag har bara läst baksidestexten och de två första sidorna, men får redan hyfsade vibbar av Äldreomsorgen i övre Kågedalen... Malin har rätt - det kan vara en bok jag, till skillnad från en hel del andra, kommer att uppskatta.

Jag sov tills jag vaknade och när jag låg där och kände efter om jag fortfarande levde slog det mig; jag tror faktiskt detta är den allra första söndagen jag vaknar härhemma i min säng, i mitt hem, sedan jag flyttade in. I mars.

När jag tänkt denna djupsinniga tanke vacklade jag upp och apterade moccamastern. Kanelkaffe med en skvätt grädde är fint. Min käraste ringde och kanske blev han lite besviken när jag sa att jag faktiskt inte orkade köra ner till Blekinge idag. Jag saknar honom, men behöver den här dagen till återhämtning och... självupptagenhet. Detta yttrar sig i form av soffhäng, tevetittande, läsning, filtar, raggsockar och en del läsande och skrivande. Jag har också en viss ambition att dammsuga, eftersom jag ovanligt nog är hemma när det är dagsljus, men jag får se. Det får vara någon måtta med vad jag ska hinna med. Det räcker med den ambitiösa bokhögen på mitt soffbord, egentligen; Lev S Vygotskijs Tänkande och språk, Jonas Otterbecks Samtidsislam: unga muslimer i Malmö och Köpenhamn (om- och närläsning) och så Malinprickasenten, dårå. Tillagning av Cozy Christmas-te, inte att förglömma.

Jo... resan då... allt gick som planerat. Kollegan som blev sjuk hade verkligen tänkt på allt och min insats blev sannerligen inte särskilt betungande. Hur trevligt som helst, med sköna elever och dito kollegor. Mina privata höjdpunkter var ändå dels den ensamma morgonpromenaden runt Kastellholmen och Skeppsholmen (jag tröttnar aldrig på att strosa där och fantisera om hur det skulle vara att, som en del andra, ha förmånen att få bo där, på någon av båtarna... det ser så idylliskt och äventyrligt ut...)...

... och så förstås att få träffa Matilda några timmar och rå om henne. Vi åt en god sopplunch på Kulturhuset, uträttade ett par korta ärenden (jag tappade min rouge i golvet och kakan gick upp i atomer, så jag behövde köpa ny) och sedan satt vi på café och pratade. Mysmysmys! Jag har fått ett paket av Matilda också - men trots att jag är galet nyfiken har jag inte öppnat det än. Hon påstår att paketet, som är STORT, innehåller en eyeliner. Hon tyckte dock att det kunde vara idé att öppna paketet innan jag åker till Oslo... ifall jag inte gillar färgen... Kan det vara... en illgrön lusekofta, eller..?

Minns ni förresten min förra Skeppsholmspromenad? Båten är nu länspumpad, och flyter.

Och fortfarande till salu...

Hmm...

Nu: SOFFLÄGE!


Emmaboda 14 november, 2010

Inga kommentarer: