tisdag 7 september 2010

smålåg

Jag är lite låg i humöret. Min kropp bråkar med mig och ställer till lite oreda. Men det är inget jag direkt kan påverka, det går över och är inget jag tänker fastna i; jag njuter kärlek och omtanke, jag har så mycket roligt och dessutom skiner en klar höstsol från blå himmel över Byn även idag - och detta tänker jag fokusera på.

Jag har föreslagit Mannen att han ska börja blogga, han också. Skriva en matblogg; han lagar vidunderligt god mat, helt enkelt. Den uppmärksamme läsaren kanske minns hur han exempelvis kokade ägg härförleden? Igår hade han med sig ett kilo svenska kräftor. Vi smakade på varsin men blev inte särskilt imponerade; så vi skalade dem och så kokade han en fräck fond på skalen och sedan tillredde han en soppa som smakade himmelskt. Eller djävulskt, kanske? ;-) Men det vore klart bättre om han själv skrev om sin matlagning än att jag gör det...

Över morronkaffet diskuterade vi politiskt engagemang. Man skulle gjort politisk karriär; ta Maud, till exempel, hon har inte läst ett enda högskolepoäng men lyfter nästan 140 000. I månaden. Freddan tjänar femhundra spänn mer i månaden. Men så kan han också blinka spaniellikt och lägga den extremt höga pannan i djupa, landsfaderligt bekymrade veck. Men det är väl också det enda. IMO.

Fast seriöst, alltså. Något måste jag göra, känner jag. Jag ska börja med att närstudera det politiska livet här i Byn. Efter valet, that is. Just nu står allt sådant mig upp i halsen. Dock ska det bli smått intressant med politisk debatt i skolan på torsdag; samtliga partier med representation kommer att delta. Själv ska jag hålla tand för tunga. Lyssna. Iaktta. Tänka.

Apropå att iaktta... jag har bedrivit lite spaning på sistone. På träningscentret. Men detta får jag återkomma till i ett annat inlägg; nu ska jag samla ihop mina pinaler, byta handväska, borsta tänderna och sedan traska till jobbet.


Emmaboda 7 september, 2010

2 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Jag är faktiskt chockad över att vare sig Sahlin, Maudan eller allas vår käre Björklund har nån endaste liten universitetspoäng.

magda sa...

Sant. Men Herr Glugg har väl gått Militärhögskolan, och jag tror det kan räknas om till civila hp? Åtminstone är officersutbildningen idag på 180 hp.

Å andra sidan känns det väldigt tveksamt som merit för att bli skolminister...