onsdag 11 augusti 2010

till fots

Ja och Cia möttes vid Konserthuset och efter att ha varit inne på Smarteyes (där jag valde ut några skitsnygga bågar att sedan välja från och bokade tid för synundersökning) traskade vi bortåt. Planen var att promenixa oss på Djurgården, men när vi passerade Skeppsholmsbron såg ön så lockande att vi gick ut dit i stället och gick runt både den och Kastellholmen.

Vi hittade ett trevligt mysfik också där vi tog varsin kaffe och satt och pratade och kikade på utsikten mot Vasamuséet. Sedan gick vi vidare in mot Gamla stan där vi kryssade genom några gränder för att slippa bli nertrampade av turisthorderna på Västerlånggatan och sedan gick vi över till söder, upp över Hornsgatspuckeln och via Mariatorget tillbaka till Götgatan.

När vi avverkade St Paulsgatan passade jag på att dyka in på f d Marias Garn och jag köpte inget men fick en väldigt trevlig pratstund med den nya innehavaren som berättade för mig hur jag ska få bukt med allt det sträva garnet jag köpte i Riga för ett år sedan (och en del annat motsträvigt garn jag fått i gåva, dessutom), för att få det mjukt och fint. Jag ska helt enkelt tvätta det! Och hon berättade precis hur jag ska gå tillväga och som grädde på moset/lök på laxen/smör på fläsket berättade hon dessutom för mig att jag på ett mycket enkelt och trevligt vis kan färga garnet själv! Hemma! I mikron! I'll be damned. Detta måste testas! Pronto!

Så småningom - efter bl a en sen lunch/tidig middag i Söderhallarna - kom vi hem. Lite trötta i fötterna. Och kaffesugna igen. Så vi fixade kaffe och la upp fötterna på bordet en stund. Pratade vidare. Vi har mycket att prata om, min syster och jag. Sedan tog vi fram en flaska vin och ett par goda ostar. Tittade på klockan. Ajfan. Över sju. Vi som hade lösa planer på en gratiskonsert med Lisa Nilsson, på Gustav Adolfs Torg. Hon skulle gå på klockan åtta och ganska snart struntade vi i de planerna och fortsatte vårt samtal. Och plötsligt var klockan två och vi började bli lite sömniga. Så vi sa go'natt och somnade gott. En mycket värd kväll, på det hela taget!

Nu har vi druckit kaffe och Cia ska dra sig in mot stan om en liten stund. Själv ska jag ta en snabb dusch och sedan möta fina vännen (och f d arbetskamraten) Malin, nere vid Ringen för en vegolunch, mera samtal och säkert en promenadvända, också.

Jag har det bra här.


Söder, Stockholm 11 augusti 2010

Inga kommentarer: