lördag 14 augusti 2010

långpromenad


Idag tog jag min morronkaffepåfyllning på Vurma, vid Hornstull. Sällskapet som anlände efter en stund var rart; Sara, Calle och galet söta Idun med klarblå mangaögon. Vi satt i solen och halvt smälte bort och småpratade en god stund. När det började kännas som dags för uppbrott kom Ingalill dit och efter att hon vederbörligen fått beundra Iddu och genast överge hastigt uppkomna kidnappingplaner gick hon och jag vidare till Copa i hopp om att de skulle ha quinoasalladen på menyn. Det hade de inte, men de hade en ljuvligt god och svalkande islatte.

När vi fick lite myror i benen följde vi vattnet under Liljeholmsbron och vidare längs med Årstavikens södra strand tills vi kom till Skanstull. Där shoppade vi lite picknickkäk och gick sedan ner mot vattnet igen och fortsatte tills vi kom till Barnängsbryggan. Därifrån tog vi m/s Emelie in till Nybroviken och så gick vi bort och satte oss i den absoluta söderändan av Kungsan och smarrade i oss chèvre, tomater, jordgubbar och annat gotti.

Efter en ganska lång stunds sittande och samtalande gick vi vidare över Gustav Adolfs Torg, där vi hittade fräscha toaletter och lyssnade lite medan Ebbot och andra med den äran genrepade inför kvällens Corneliskonsert. Sedan vidare mot Stadshuset och så följa Norr Mälarstrand till Västerbron, med en kort avstickare upp till Fridhemsplan för italiensk glass (Ingalill) och Pelegrino (jag).
Stockholm var väldigt varmt och kvavt idag och inte ens uppe på bron fläktade det. På Söder gick vi tillbaka till Copa för ännu en islatte (eventuellt min nya älsklingsdryck!) och lite benvila. Det är ju inte som att vi gått jääättelångt (men när jag mätte på eniro nyss visade det sig i alla fall totalt bli ca 14,5 km promenad idag!) men fötterna behövde en liten paus. När vi kom upp på Hornsgatan började det dyka upp folk i neongulgröna tröjor. Ajusteja... Midnattsloppet! Vi zickzackade oss lite för att undvika värsta smeten av folk som var tidigt ute - både tävlande, funktionärer i röda tröjor och så publiken, då - och när vi kryssat oss fram till Medis köpte vi vatten och satt och pratade och kollade folk. Så småningom föll mörkret och vi tog sällskap ner till Skanstull där Ingalill tog t-banan hem och jag gick hem till mig. Låt mig säga att det kändes mycket välkommet med en dusch och en lätt omelett!

Men vilken fantastisk dag det har varit!

4 kommentarer:

Matilda sa...

Haha! Du har ju sett mer av Ståckhålm på en dag än vad jag gjort på ett halvår! :D

magda sa...

Haha! Du kanske skulle ta en augustivecka till att turista här? ;)

Jag har förresten några schyssta tips till dig, varav åtminstone två nästan ligger i ditt kvartar! :)

Kat sa...

Vilken fin dag det låter som. Jag skulle gjort detsamma om jag var du!

magda sa...

Katja> Det var en helt ljuvlig dag!