torsdag 19 augusti 2010

dagen idag

Jag sover jättekonstigt på nätterna. Tvärsomnar och sover stenhårt. Vaknar någon gång av att kroppen värker för att jag legat blickstilla i kanske timtal. Jag sover 7-8 timmar men är ändå fullständigt utmattad när väckaren drar igång och när jag kliver upp är jag helt vimmelkantig. Först efter en dusch, morronkaffe och en lång stund kommer jag liksom ur det där och når ett vaket och o-yrt tillstånd.

Lyckligtvis hänger det här inte kvar under dagarna utan då går jag för fullt. Vi har bråda dagar för att vara förberedda och kunna ta emot eleverna på allra bästa vis, på tisdag. Men inte mer bråttom än att jag och två andra kollegor hann med en eftermiddagsfika på Fenix. Trevligt värre! Jag har förresten bytt arbetsrum nu, också. Det blir bra att inte längre sitta på lånad plats utan kunna belamra bäst jag vill. Och det gör jag; jag har nog frigjort åtminstone en hyllmeter här hemma genom att dra med en del böcker till jobbet. Skönlitteraturpockets på engelska och en hel del facklitteratur (religion).

Jag har fullt av myggbett på anklarna nu igen. Vi inledde Operation Rädda Plommonen igår kväll men fick ganska snart kapitulera eftersom horder av små ettriga myggor attackerade oss. När vi kommit in och sköljt av plommonen fvb frysen (så kan vi göra något av dem när vi har mer tid och ork) kikade vi på resor. Och det är klappat och klart; det blir en långweekend (torsdag-måndag) i Prag i höst. Min käraste har fixat med bokningarna i kväll. Galet roligt ska det bli!

Planen för eftermiddagen (efter jobbet) var att träna med kollegan Mirela, men hon hade fått order av doktorn att ta det lugnt och på sin höjd promenera eller cykla lite och jag har ont i halsen. Så vi sköt upp det, men bara tills imorgon. Nu ska jag i stället köra ut en sväng till Catharina och fika och prata. Vi har pratat mycket om mobbning på arbetsplatser, hon och jag, och den föreläsning jag var på på förmiddagen idag bekantade oss med Diskrimineringslagen och paragrafer om annan kränkande behandling som finns i Skollagen. Nu handlade ju detta om att ta vara på elevers rättigheter, men där finns definitioner och tankar som kan tillämpas även på arbetsmiljöområdet.


Emmaboda 19 augusti, 2010

Inga kommentarer: