fredag 23 juli 2010

regnig dag

Jag vaknade vid femtiden i morse. Utanför föll ett stilla regn. Skönt! Jag somnade om igen. Vaknade vid nio. Det regnade fortfarande, fast ännu mer stillsamt. Det får nog bli en innedag idag. Jag känner ett litet, litet sug efter att baka bröd. Vem vet? Kanske blir det så?

Jag sippar på mitt kaffe och funderar lite över vad jag ska göra av den här Fina Fredagen. Det är fint och skönt att bara låta dagarna glida emellanåt, men det är minst lika gott att fylla dem med ett behagligt och lustfyllt innehåll. De som känner mig vet att jag är ganska lagom organiserad; jag kan både slacka bort tre dagar i sträck - och vara supereffektiv, om det skulle behövas. Och... handen på hjärtat... även slacking kräver ett visst mått av förberedelser. Ska man toklata sig två dagar är det ju rätt B om det visar sig att man blir tvungen att köra och handla mitt i allt det sköna latandet... Och, enligt min erfarenhet så är de där som gärna framställer sig som de mest tokspontana och tillbakalutade egentligen de som behöver mest kontroll av alla... Men om man ens antyder det får de frispel. Så jag låter bli.

Saker jag kan välja att göra idag - förutom äta, sova och pussa på Mannen - innefattar:

- sticka på min röda korv
- virka mormorsrutor till pläden
- baka matbröd
- baka muffins
- läsa böcker (jag har en hel trave här)
- skriva
- blogga (det gör jag ju redan)
- ta siesta
- ta en cykeltur (men det är måttligt lustfyllt när det regnar)
- se på teve
- skriva några mejl jag borde skrivit för längesedan
- styra upp mitt traderakonto
- lösa korsord
- göra en skiss på en trädgårdsplan
- fotografera
- tvätta
- snickra lite på garaget (om regnet håller upp)
- ta lite sticklingar på några av pelargonerna
- pelargonsurfa
- klä om dynan till pinnasoffan som står i hallen
- spana på blocket och tradera efter saker jag vill ha och kanske rentav på något jag behöver
- ringa en av mina systrar
- läsa några bloggar
- lyssna på P1
- gå en promenad
- skissa på ett kök
- slösurfa
- åka på en utflykt nånstans
- plocka lite vildhallon till efterrätt
- ligga i soffan och tänka

Jag kan också välja att inte göra ett enda dugg av ovanstående, och kanske inget annat heller. Skafferi, kyl och frys är tillräckligt fyllda för att jag/vi ska slippa köra till stan, i alla fall. Jag tror jag ska göra en raid där nu, faktiskt. Jag börjar bli sugen på frulle.


Björkeryd 23 juli, 2010

2 kommentarer:

Caligula sa...

Vildhallon! Har tittat febrilt efter såna men inte hittat? Solens fel? :-)

magda sa...

Antagligen. Vi har en massa på tomten, men de är yttepyttesmå.