måndag 12 april 2010

vardagar

Vi vaknar av väckaren i min telefon. Förvirrade först; helgen ligger kvar i våra system.
Jag lägger min hand på min mans bröst. Känner en stilla glädje över att han är där.
Går upp och duschar, sätter på kaffet på tillbakavägen och medan mannen duschar sätter jag på kaffe, brer några mackor och gör i ordning hans frukostyoghurt.
Lätt make-up och fixa till håret. Klä mig.

Vi dricker kaffet tillsammans, vid det lilla bordet i köket. Jag tänker att jag ska kolla på tyg till nya gardiner och dynorna på sittbänkarna. Han äter en macka och tar med den andra till jobbfrukosten. Jag äter två. Ingen tid till frukost när jag kommer till mitt arbete. Vi småpratar om inget särskilt alls.
Han plockar fram vår lunch och ser till att jag får med mig mitt i en lila påse.
Tandborstning. Låsa ytterdörren.

Titta till luktärterna vi planterade ut i kruka, och satte under glas, igår. Det har varit nere och vänt på nollan i natt, men de ser ut att klara sig fint.
Hejdå-och-puss-och-kram-och-ha-det-fint-på-jobbet-idag.

Vi kör åt varsitt håll. Jag har Klas Östergrens Gangsters i bilstereon och tänker att jag har gott om tid - jag hinner köra hemom mitt och slänga in sommardäcken i bagaget innan jag kör vidare till jobbet.

Visst är det fint med fredagsmys och tvårättersmiddagar och vin och loja sovmorgnar.
Men det är minst lika fint att dela en vardag.



Emmaboda 12 april, 2010.

Inga kommentarer: