fredag 9 april 2010

själavård

Jag möter en fråga; tror du att trädgårdsarbete är bra för själen?

Jag svarar att jag tror det. Egentligen vill jag säga att jag vet. Jag vet att det är bra för min själ. Trädgården jag arbetar i just nu är en bra bit över fyratusen kvadratmeter, men det fungerar väldigt bra med några krukor på en balkong också. Koncentrationen. Tankarna som antar formen av meditation. Uppgåendet i nuet. Lyckan över något litet som spirar. Planerna för, och tron på, framtiden. Förväntan inför det som komma skall. I trädgården, eller på balkongen, men också för oss som ska få vara med. Tillsammans.

Igår byggde vi drivbänkar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller fullständigt med! Det är god själavård även för mig. Här i karlstad har man ett spännande projekt där utbrända får vistas och jobba, om man vill och orkar, i en trädgård vid älven med växthus och meditaionsbänk. Vad jag förstår så har det gett mycket goda resultat!! // malin

magda sa...

Vilken härlig idé! :)
*kram till dig*