söndag 25 april 2010

primör

Mannen såg minst sagt tveksam ut när jag häromdagen illpojade av lycka över det rikliga beståndet av nässlor på tomten.

- Det blir ju underbar nässelsoppa! hojtade jag.

Mannen hummade.

Idag var det så dags. Inspirationen föll över mig och medan han pysslade med båtgrejer tog jag en sax och en blå systempåse och gav mig ut på jakt. Fick lätt ihop ett par liter späda skott som jag tog in i köket och förvällde i ungefär en liten kvart medan jag facebookade. Sedan fick de stå och rinna av i ett durkslag en god stund medan vi drack kaffe ute på trappen och njöt eftermiddagssol. När de svalnat tog jag spadet, tillsatte buljongtärning och en smörkula (smör och vetemjöl som mojats ihop till en lagom boll) och vispade upp. Lätt kokning typ fem minuter, medan jag finhackade nässlorna, och sedan i med nässlorna, en försvarlig slatt grädde och ett uns vitpeppar. Tillsammans med ägghalvor blev det förrätt till middagen, som i övrigt bestod av ljuvliga rårakor med vitlöksdoft och lagom hårt stekt bacon, som Mannen tillredde. Lingonsylt till det, förstås!

Fan vad vi har det bra.

Och... han gillade soppan! Jag får gärna göra den igen! Det var väl det jag visste... ;-)

2 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Oh vad gott det läääät..

Och det hörs ända hit att ni har det bra! :) Grattis!

magda sa...

Tack, käraste du! Det VAR underbart gott alltihopa! :)

Kramar till dig!